Spel: Dr. Eureka – Voer jij alle experimenten goed en snel uit? (recensie)

Het laboratorium staat op zijn kop! Dr. Eureka heeft jullie hulp nodig om zijn experimenten uit te voeren. Jullie zijn de assistenten van Dr. Eureka en moeten proberen om zo snel mogelijk de moleculen in de juiste volgorde in de reageerbuizen te krijgen. Je mag de ballen niet uit de buizen laten vallen of met je handen aanraken. Probeer dit als snelste te doen om daarmee de opdrachten van Dr. Eureka als eerste te voltooien. Dan ben jij de beste en slimste wetenschapper!

6+
2 – 4 spelers
Speelduur: 10 – 15 minuten

Wat is dit een ontzettend leuk spel! Behendigheid én rust is bij dit spel een must. Elke speler heeft 3 reageerbuizen met in elke buis twee moleculen (gekleurde balletjes). Bedoeling van het spel is dat de spelers zo snel mogelijk de molecuulballen in de voorgeschreven volgorde in de reageerbuizen krijgen. Hierbij mogen ze echter de ballen niet aanraken of de ballen uit de buizen laten vallen. Degene die als eerste 5 punten heeft, heeft gewonnen.

De spelregels van dit spel zijn simpel: probeer zo snel mogelijk – zonder de ballen met je hand aan te raken of te laten vallen – de ballen op de juiste volgorde in de reageerbuizen te krijgen. De kaarten geven aan op welke volgorde de ballen moeten komen.
Onze ervaring met dit spel is, dat als je het spel rustig speelt je verder komt dan wanneer je (te) gehaast de ballen op de juiste manier in de buizen probeert te krijgen.
Daarnaast is goed kijken en vooruit denken belangrijk: want in welke volgorde moet je de ballen in de kokers ‘overgieten’?
De ene keer geeft de opdrachtkaart een makkelijke versie aan en de andere keer moet je wat vaker de ballen over en weer ‘gieten’ in de buizen, voordat je de opdracht klaar hebt.

Je kunt het spel met 2 – 4 spelers spelen, maar zelf vind ik het spel het leukste als je dit spel met vier spelers speelt. Dit omdat het spel dan nog hectischer verloopt. Je hebt dan immers meer concurrenten, waardoor je waarschijnlijk sneller wilt spelen om als eerste de opdracht te voltooien. En als er één speler is die snel wil, volgen al snel de andere spelers, om niet achter te blijven (ook al weet je dat als je het spel rustig speelt, je meer kans hebt om te winnen…)

Een spel waarbij zeker veel gelachen zal worden en waarbij jij als speler je zenuwen in bedwang moet zien te houden. Gaat het jou lukken om alle moleculen (zonder ‘knoeien’) op de juiste volgorde in de reageerbuizen te krijgen?
Dr. Eureka – White Goblin Games

Kijk voor alle spellen op www.whitegoblingames.nl