Meneer Pip (recensie)

De dertienjarige Matilda woont op het eiland Bougainville in de Grote Oceaan. Op deze idyllische plek woedt al enkele jaren een allesvernietigende burgeroorlog, die het alledaagse leven totaal heeft ontregeld. Al zesentachtig dagen heeft Matilda niet naar school kunnen gaan, totdat meneer Watts, de enige blanke man in het dorp, de school weer opent. Zijn gebrek aan leservaring besluit hij te compenseren door elke dag een hoofdstuk uit Great Expectations van Charles Dickens voor te lezen. Niet alleen de kinderen raken in de ban van de avonturen van Pip, ook de andere dorpsbewoners komen naar de school om de verhalen te horen. Maar op een eiland waar oorlog domineert, heeft de kracht van literatuur verstrekkende gevolgen.

Het verhaal gaat over Mathilda die op een eiland woont, waar een burgeroorlog heerst. De school is al 60 dagen dicht, maar dan besluit meneer Wats (de enige blanke man op het eiland) om de school weer te openen. Elke dag leest hij voor uit een boek van Charles Dickens. En dat heeft impact, niet alleen op de kinderen maar ook op de andere dorpsbewoners. Een fantasierijk verhaal, waarin de lezer al snel meegenomen wordt in het verhaal….

Een klein boekje (10x15cm), waardoor je het makkelijk meeneemt in je tas als je bijvoorbeeld een lange treinreis moet maken. Dat is wat ik als eerste dacht, toen ik dit boekje zag. Maar toen ik het boekje opende vielen de letters me als eerste op. Persoonlijk vind ik de letters wel erg klein, ze hadden van mij gerust één of twee slagen groter gemogen. Dat leest een stuk prettiger. Deze kleine letters, zijn dan ook de reden dat ik het boek niet heb uitgelezen en er verder weinig over kan vertellen. Ik werd er gewoon tureluurs van en dat is jammer, want het verhaal is volgens mij echt wel goed….
Meneer Pip – Lloyd Jones
Roman, hardcover, 334 pagina’s, Uitgeverij BBNC